چطور یه اتاق فرار مناسب انتخاب کنم؟
برای رزرو یه اتاق فرار مناسب باید به سطح سختی، تعداد نفرات، ژانر، رده سنی، کامنتهای پلیرهای قبلی و امتیاز مشتریان توجه کنید. درجه سختی یه بازی، میزان دشواری معماها و گیمپلی اون رو نشون میده و واضحه که معیاری واسۀ سنجش ترس یه اتاق فرار نیست. اگه تجربۀ زیادی توی بازی اسکیپ روم ندارید، پیشنهاد میکنیم اتاق فرارهایی با سطح سختی 1 یا 2 کلید رو انتخاب کنید. برای پیدا کردن راحت و سریع بازی مناسب خودتون، میتونید از فیلترهای سانسیاب توی همین صفحه استفاده کنید.توی این صفحه همهی بازیهای اتاق فرار رامسر رو میتونید ببینید و با توجه به سلیقه خودتون و همتیمیهاتون بهترین بازی اتاق فرار رو انتخاب کنید.
شهر رامسر یکی از مهمترین شهرهای توریستی شمال کشوره که با توجه به جمعیت بومی و تعداد گردشگرایی که داره واقعا نیاز به افتتاح اسکیپ روم توش احساس میشد. از تاسیس اولین اتاق فرار توی این شهر زمان زیادی نمیگذره ولی توی همین تایم کوتاه هم استقبال زیادی ازش شد. شاید براتون جالب باشه که خیلی از پلیرهایی که اتاق فرارهای رامسر رو برای بازی انتخاب میکنن، از اهالی شهرهای اطراف هستن که چون فعلا اسکیپ روم توی شهرشون ندارن، مجبور به سفر به این شهر میشن. بعضی وقتها بهدستآوردن یه تجربهی هیجانانگیز به یه سفر کوتاه چندساعته میارزه!
ویژگیهای یه بازی اتاق فرار خوب چیه؟
این سوالیه که خیلی از بازیکنها ازمون میپرسن؛ اولا که باید در نظر داشته باشید که «خوب» یه مفهوم نسبیه و تعریف خوب از نظر افراد مختلف با هم تفاوت داره. شاید بهتر باشه که واژهی «استاندارد» رو توی این سوال با «خوب» جابهجا کنیم تا بتونیم پاسخ درخوری بهش بدیم. وقتی یه بازی «بهترین بازی اتاق فرار» میشه که استاندارها و ویژگیهای زیر رو داشته باشه و بتونه بالاترین میزان رضایت بازیکنها رو بهدست بیاره.
داشتن ژانر و سبک متناسب با سناریو: هر طراح اتاق فراری باید از بین ژانرها و سبک یا تمهای مختلفی که وجود داره، برای بازی خودش یکی رو (متناسب با سناریو) انتخاب کنه. از مهمترین ژانرهای اتاق فرار میشه به ژانر ترسناک، دلهرهآور، علمی و تخیلی، جنگی، اکشن، جنایی، کمدی، فانتزی، درام، هیجانی، تاریخی و… اشاره کرد. پرطرفدارترین سبکها هم توی ایران سبک یا تم زامبی، جن و روح، اسلشری، دزدی، فرار از زندان، جستجوی گنج و… هستن.
داشتن سناریو و داستان قابلقبول: همهی اسکیپ رومها باید یه سناریویی داشته باشن و نقطهی شروع قصهی بازی رو از همون ابتدا به پلیرها بگن. به این ترتیب بازیکنها باید بدونن قضیه از چه قراره؟ چرا به اون لوکیشن اومدن؟ هدفشون از بازی چیه؟ باید چه کارهایی رو حین اتاق فرار انجام بدن؟ حواسشون به چه چیزهایی باشه؟ و… . بازیکنها میتونن مقدمهی سناریو هر اتاق فرار رو توی صفحهی همون بازی بخونن تا قبل از رفتن به لوکیشن، یه پیشزمینهی ذهنی دربارهی کل داستان داشته باشن.
استاندارد بودن معماها: بیس و پایه همهی اتاقهای فرار، حل معماست؛ یعنی نمیشه که توی یه اتاق فرار با چیزی بهعنوان معما مواجه نشید. اگر به این صورت باشه اون دیگه اسکیپ روم نیست و زیرشاخهی «هانت هاوس» یا «تونل وحشت» بهحساب میاد. معماهای اتاق فرار باید یه استانداردی داشته باشن یعنی نه اونقدر آسون باشن که همهی بازیکنها بتونن سریع و بدون هیچ راهنمایی، اون رو حل کنن و نه اونقدری سخت باشن که هیچ گروهی بدون هینت گرفتن قادر به حل اونها نباشن. معمولا پلیرها از مواجهه با معماهای خیلی آسون یا خیلی سخت زیاد لذت نمیبرن و بهتره که با توجه به تفاوت سطح هوشی بازیکنها، معماهای بازی با سطوح مختلف طراحی بشه که تقریبا همهی تیمها ازش لذت ببرن.
دکور و فضاسازی مناسب: دکور بازی از اون دسته از ویژگیهاییه که پلیرها از ابتدا تا انتهای بازی باهاش در ارتباط هستن. فضاسازی اگر درست و اصولی طراحی و ساخته شده باشه، به باورپذیری داستان و اصطلاحا غرق شدن بازیکن تو بازی کمک زیادی میکنه. این مورد رو نباید فراموش کرد که تو طراحی و ساخت اتاقها و دکور، حتما باید سناریوی بازی درنظر گرفته بشه و با توجه به اون، فضاسازی بازی اتفاق بیفته.
طراحی و استفادهی درست از نور و صدا: نور و صدا (موسیقی) دو ویژگی مهم تو اتاق فرار هستن که باید به بهترین شکل از اونها برای افزایش باورپذیری و لذتبردن پلیرها استفاده بشه. میزان نوردهی، انتخاب منبع نور، جهت و زاویه تابش، رنگ نور، میزان کم یا زیاد بودن صدا، نوع موسیقی، منبع صدا، تعداد بلندگوها و… ازجمله مواردی هستن که باید طراح اتاق فرار به اونها فکر کنه.
هینتدهی مناسب: راهنمایی کردن بازیکنها توسط گیم مستر تو جریان بازی، یکی از مواردیه که نمیشه حذفش کرد یا درنظرش نگرفت. این هینتدهی میتونه با استفاده از ابزارهای مختلفی باشه، البته با این پیششرط که باید همخوانیش با دورهی زمانی که سناریو بازی داره توی اون سال اتفاق میافته، درنظر گرفته بشه. این اتفاق معمولا بهوسیلهی بیسیم یا گوشی تلفن ثابت انجام میشه.
ایمن بودن فضای بازی برای پلیرها: با توجه به ماهیت اتاق فرار، خیلی پیش میاد که بازیکنها مجبور بشن یه مسیر رو بِدَون یا بهخاطر هیجان و ترس اکتهایی که میخورن، یه واکنش بدنی غیرمنتظره از خودشون نشون بدن. طراح و گیم مستر بازی حتما باید این موارد رو درنظر بگیرن و توی مرحلهی تست بازی، همهی نواقص مپ بازی که میتونه موجب صدمه پلیر بشه رو رفع کنن.
تناسب اکتور با بازی اتاق فرار: متناسب بودن اکتور با بازی میتونه از نظر تعداد بازیگرها، نوع گریم و لباس، نوع اکت، محل اکت، تعداد اکت، صدادار یا بیصدا بودن اکتور، نوع صدا و دیالوگ (در صورت صدادار بودن)، نحوهی تعامل با پلیر و… باشه که عواملی مثل سناریو، ژانر و سبک بازی توی این موارد تاثیرگذاره.
داشتن گیم پلی مناسب: گیم پلی که شاید بشه اون رو «روند بازی» یا «جریان بازی» ترجمه کرد، خیلی به مدیریت و تسلط گیم مستر (بازیگردان) بستگی داره. این که چه زمانی نور داده یا گرفته بشه، اکتورها چه زمانی اکت داشته باشن، چه زمانی و تا چه حدی بازیکنها برای حل معما راهنمایی بشن و… همه از مواردی هستن که میتونن زیرشاخهی این گزینه بهحساب بیان.
جاذبههای گردشگری غیر از اتاق فرار رامسر
رامسر از اون شهرهاییه که خود اسمش ورای تفریحات و جاهای دیدنی که داره میتونه گردشگر جذب کنه. این شهر بهخاطر قرار گرفتن بین دریا و جنگل موقعیت منحصربهفردی داره و به خوش آبوهوا بودن هم بین شهرهای شمالی شهرهست. ازجمله جاذبههای گردشگری این شهر میشه به دریاچهی قو، تلهکابین رامسر، آبشار سیاسرت، آبشار صفارود، آبشار ایج، آبشار ازارک، چشمههای آب گرم (بهویژه آب گرم سادات محله)، کاخ مرمر (تماشاگه خزر)، کاخ موزه عاج (کاخ ملکه مادر)، موزه مردمشناسی رامسر، هتل قدیم رامسر، روستای جواهرده، روستای جنت، جنگل دالخانی، سد میجران، قلعه مارکوه، منطقه ییلاقی گرسماسر، غار گرگر لوکا، غار یاغی لوکا، بوستان جنگلی صفارود، بازار روز رامسر و… اشاره کرد.
اگه تا حالا سابقه تجربه این سرگرمی باحال رو نداشتین، کافیه تا به سایت اسکیپ زوم (EscapeZoom) برید و بازی دلخواه خودتون رو انتخاب و به صورت آنلاین رزرو کنید.