اتاق فرار شروع از مبدا

در اسکیپ روم شروع از مبدأ، نرسیده شروع به فرار کنید!

مقدمه

شاید برای شما هم جالب باشه که یکی از بازی‌های تهران، سناریو و اطلاعات بازی رو در قالب یه آگهی چاپی، به تیر چراغ‌برق محل زده بود و بازی با خوندن این اطلاعیه از پای همون تیر‌چراغ شروع می‌شد!

اتاق فرار، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌های چند سال اخیر، همیشه یه آیتم یا ویژگی نوآورانه‌ای داشته تا این تجربه رو برای بازیکن‌ها هیجان‌انگیزتر کنه. یکی از آخرین ابداعات و نوآوری‌ها توی این صنعت، سبک بازی «شروع از مبدا» هست. توی این نوع از بازی‌های اتاق فرار، بازیکنان به‌محض ورود به لوکیشن و حتی قبل‌از اینکه پاشون به مپ اصلی بازی برسه [مثلا از داخل کوچه]، وارد داستان و سناریو می‌شن و بازی براشون شروع (run) می‌شه. این رویکرد جدید، مرز بین واقعیت و بازی رو محو می‌کنه و یه تجربۀ فراموش‌نشدنی رو برای بازیکن‌ها به وجود میاره. توی این مقاله، می‌خوایم به بررسی این نوع از اتاق فرار بپردازیم و چندتا از بهترین اتاق فرارهای شروع از مبدا رو معرفی کنیم.

شروع بازی اتاق فرار از کوچه

چرا اتاق فرار شروع از مبدا برای پلیرها جذابه؟

توی اتاق‌های فرار سنتی، معمولا بازیکن‌ها (players) بعد‌از ورود به محل بازی، توی یه اتاق انتظار جمع و با توضیحات، داستان و قفل‌های بازی آشنا می‌شن. این رویکرد، اگرچه به پلیرها فرصت می‌ده تا با کلیت بازی آشنا بشن، اما می‌تونه از شدت هیجان و لذت اولیه کم کنه. در مقابل، توی اتاق‌ فرار شروع از مبدا (Start from the beginning)، پلیرها از همون لحظۀ ورود به لوکیشن (محله)، وارد دنیای بازی می‌شن. ممکنه سر کوچه با یه شخصیت مرموز روبه‌رو بشن که وسط بازی به‌عنوان اکتور هم دوباره به سراغشون بیاد و سوپرایزشون کنه، یه سرنخ غیرمنتظره پیدا کنن یا حتی درگیر یه موقعیت دراماتیک بشن که توی بازی به کارشون بیاد.

اینجا از پرزنت خبری نیست!

بازی اتاق فرار شروع از مبدا این‌طوریه که دیگه اتاق پرزنت توی اول بازی نیست و پلیرها از همون کوچه و قبل‌از اینکه وارد مپ بازی [خونه‌ای که دکور اتاق فرار رو داره] بشن، به‌محض ورود به لوکیشن و محل بازی، وارد داستان و سناریو بازی می‌شن و بازی اتاق فرار رو شروع می‌کنن. معمولا توی اسکیپ‌روم‌های شروع از مبدا، اتاق پرزنت و لابی توی پایان بازی گنجونده می‌شه و پلیرها اونجا هم می‌تونن خستگی بازی رو در کنن و هم دربارۀ تجربۀ بازیشون با همدیگه حرف بزنن. این اسکیپ‌روم‌ها هیجان و لذت بیشتری دارن و پلیرها توی داستان غرق می‌شن و اون رو بیشتر باور می‌کنن.

جذابیت های اتاق فرار شروع از مبدا

تأثیرات شروع کردن بازی از مبدا بر صنعت اتاق فرار

مفهوم شروع از مبدا تأثیر قابل توجهی روی صنعت اتاق فرار گذاشته. طراحان بازی‌ (game designers) مجبور شدن تا خلاقیت بیشتری به خرج بدن و داستان‌ها و سناریوهایی رو طراحی کنن که از همون ابتدا، جذاب و گیرا باشن. همین‌طور این نوع از بازی‌ها باعث شده تا همکاری بین طراحان بازی و طراحان فضاهای فیزیکی بیش از پیش اهمیت پیدا کند.

اسکیپ روم شروع از مبدا

مزایای بازی اتاق فرار شروع از مبدا

  • افزایش هیجان: با حذف مرحلۀ انتظار اولیه و شروع شدن سریع بازی، هیجان از همون ابتدا به پلیرها تقدیم می‌شه. این مورد دوز بیشتری از لذت رو به بازیکن‌ها تزریق می‌کنه.
  • ارتباط بیشتر: وقتی که پلیرها از همون ابتدا توی دل داستان قرار می‌گیرن، ارتباط عمیق‌تری با شخصیت‌ها و محیط بازی برقرار می‌کنن و به‌طور کامل توی بازی غرق می‌شن. بازیکنان تمایل دارن توی بازی‌هایی غرق بشن که یه داستان قوی و منسجم داشته باشه و اتاق‌های فرار شروع از مبدا دقیقا روی این جنبه تمرکز می‌کنن.
  • افزایش باورپذیری: با حذف مرز بین واقعیت و بازی، باورپذیری داستان و سناریوی اتاق فرار برای پلیرها بیشتر می‌شه و زودتر و بهتر توی نقش خودشون و داستان فرو می‌رن.
  • منحصر‌به‌فرد بودن: شروع شدن بازی از مبدا، یه تجربۀ کاملا متفاوت رو ارائه می‌ده که توی ذهن بازیکن‌ها برای مدت طولانی موندگار می‌شه.
  • نوآوری و خلاقیت: بازی‌های شروع از مبدا، توانایی به‌القوۀ زیادتری برای اجرای نوآوری و خلاقیت دارن. طراحی اسکیپ‌روم‌های شروع از مبدا، باعث شده تا پلیرها بیشتر دنبال تجربه‌های جدید و چالش‌برانگیزتر بگردن و توقعشون رو از بازی‌ها بالا ببرن.
  • ایجاد رقابت مثبت توی صنعت اتاق فرار: ابداعاتی مثل شروع شدن بازی قبل‌از ورود به مپ، یه رقابت مثبتی رو بین مجموعه‌دارهای اتاق‌ فرار ایجاد کرده که در نهایت باعث رونق و ارتقای این صنعت شده و می‌شه.
اوج هیجان با اتاق فرارهای شروع از مبدا

چالش‌های اتاق فرار شروع از مبدا برای مجموعه‌داران

اتاق فرارهای شروع از مبدا، درحالی‌که تجربه‌ای منحصر‌به‌فردی ارائه می‌دن، چالش‌هایی رو هم برای طراحان بازی و مجموعه‌دارهای اتاق فرار به وجود میارن که توی ادامه به مهم‌ترین اون‌ها اشاره می‌کنیم. غلبه کردن به این چالش‌ها مستلزم ترکیبی از خلاقیت، تخصص فنی و درک عمیق شرایط پلیرهاست. با پرداختن دقیق به این مسائل، طراحان می‌تونن اتاق‌فرارهای واقعا فراموش‌نشدنی رو تاسیس کنن.

1. انتقال بدون درز از واقعیت به داستان: انتقال از دنیای واقعی به دنیای بازی باید یکپارچه، منطقی و بدون مرزبندی باشه، جوری که پلیر متوجه نشه دقیقا کجا بود که بازی استارت خورد.

2. قصه‌گویی محیطی: خود محیط باید به‌نحوی، یه جزء از داستان باشه و رسالت بیان‌کنندگی رو انجام بده. در کل هر جزئیاتی توی بازی، از دکور گرفته تا محله و کوچه، باید به روایت کلی سناریوی اتاق فرار و قصه‌گویی (story telling) کمک کنه.

3. توسعه شخصیت و کاراکتر: شخصیت‌ها باید قبل‌از بازی اصلی معرفی بشن تا‌حدی‌که برای پلیر چیز گُنگی باقی نَمونه و همه‌چی قابل باور و جذاب باشه.

4. حفظ تعامل بازیکنان: بازی اتاق فرار شروع از مبدا، باید از همون ابتدا توجه پلیرها رو به خودش جلب کنه. این اسکیپ‌روم نیاز به یه قلاب قانع‌کننده برای جذب پلیرها به داستان بازی داره.

چالش های اتاق فرار شروع از مبدا

5. نیاز به کارکنان بیشتر: ممکنه برای اجرا و مدیریت پیچیدگی فزاینده این مدل بازی‌ها، به اکتورهای بیشتری نیاز داشته باشن.

6. عدم‌امکان استفاده از سرویس بهداشتی: بازی‌های شروع از مبدا به‌خاطر شرایط ذاتیشون معمولا امکان استفاده از سرویس بهداشتی رو توی آغاز بازی برای پلیرها فراهم نمی‌کنن.

7. مناسب نبودن این بازی برای پلیر اولی‌ها: کسانی که تجربۀ بازی اتاق فرار رو ندارن، لازمه قبل‌از بازی نحوۀ کار با قفل‌ها و قوانین کلی اسکیپ‌روم براشون توضیح داده بشه. معمولا این ویژگی [مناسب نبودن این اتاق‌های فرار برای پلیراولی‌ها] توی توضیحات بازی آورده می‌شه. یه راهکاری که برای این مورد وجود داره اینه که پلیرها قبل‌از رفتن به بازی، از طریق سرچ توی اینترنت با این موارد [مثل نحوۀ کار با قفل‌ها] آشنا بشن تا توی بازی به مشکل برنخورن.

شاید علاقمند باشید:

راهنمای حل انواع قفل های اتاق فرار

8. داشتن شرایط حساس‌تر: ازاونجایی‌که توی بازی‌های شروع از مبدا، پرزنتی قبل‌از بازی صورت نمی‌گیره، گیم‌مستر باید به‌نحوی اطلاعات سناریو و ماموریت پلیرها رو بهشون برسونه. توی این اتاق‌ها، معمولا داستان و هدف کلی بازی یا اطلاعاتی ازاین‌دست، از قبل برای پلیرها با پیامک یا تماس تلفنی گفته می‌شه. پس حتما نیازه که بازیکن‌ها حواسشون به موبایلشون باشه.

شاید برای شما هم جالب باشه که یکی از بازی‌های تهران، تمام این موارد و اطلاعات رو توی قالب یه آگهی چاپی، به تیر چراغ‌برق محل زده بود و بازی با خوندن این اطلاعیه از پای همون تیر‌چراغ شروع می‌شد.

اتاق فرار شروع از مبدا محبوب

لیست بهترین بازی‌های اتاق فرار شروع از مبدا (آپدیت شهریور 1403)

نام بازیژانرلوکیشنرزرو و اطلاعات بیشتر
هاریاکشنتهران- دهکده المپیکاتاق فرار هاری
فراموشیترسناک – دلهره‌آورتهران – تهرانپارساتاق فرار فراموشی
ایستگاه آخرترسناک – تخیلیتهران – نیاوراناتاق فرار ایستگاه آخر
عروسک گردانترسناک – تعاملیتهران – استاد معیناتاق فرار عروسک گردان
پاپ جن گیرترسناک – تعاملیتهران – اتوبان زین‌الدیناتاق فرار پاپ جن گیر
موکلترسناک – دلهره‌آورتهران – پیروزیاتاق فرار موکل
هتل لسترترسناک – تعاملیتهران – تهرانپارساتاق فرار هتل لستر
اهل هواترسناکتهران – خیابان مدنیاتاق فرار اهل هوا
خانه شیطانترسناک – دلهره‌آورتهران – ستارخاناتاق فرار خانه شیطان
سایکوتیکترسناک – دلهره‌آورتهران – سعادت‌آباداتاق فرار سایکوتیک
اورلاو (طلسم اجنه)ترسناک – دلهره‌آورتهران – بزرگراه بعثتاتاق فرار اورلاو (طلسم اجنه)
جن و آلترسناکتهران – خیابان دماونداتاق فرار جن و آل
مکموم (حریم)ترسناک – دلهره‌آورتهران – خیابان دماونداتاق فرار مکموم (حریم)
بازی آخرترسناک – تعاملیتهران – خیابان دماونداتاق فرار بازی آخر
خفقانترسناک – هیجانیتهران – تهرانپارساتاق فرار خفقان
با من حرف بزنترسناک – تعاملیکرج – کوی کارمنداناتاق فرار با من حرف بزن
معمارترسناک – هیجانیکرج – انرژی اتمیاتاق فرار معمار
نفوذ شیطانترسناککرج – شاهین ویلااتاق فرار نفوذ شیطان
کارخانه متروکهترسناککرج – شهر اندیشهاتاق فرار کارخانه متروکه
محتالهترسناک – هیجانیاصفهان – خانه اصفهاناتاق فرار محتاله
آتماترسناک – فانتزی – هیجانیاصفهان – خانه اصفهاناتاق فرار آتما
پیمان عزازیلترسناک – تعاملیاصفهان – خیابان بزرگمهراتاق فرار پیمان عزازیل
مهمان خانهترسناک – تعاملیرشت – فلکه رازیاتاق فرار مهمان خانه
لیلاترسناک – جناییرشت – فلکه رازیاتاق فرار لیلا
تله مرگترسناک – تعاملیرشت – یخ‌سازیاتاق فرار تله مرگ
سجین (زیر صفر)ترسناکمشهد – وکیل‌آباداتاق فرار سجین (زیر صفر)
باغ متروکه 1ترسناک – هیجانیمشهد – طرقبهاتاق فرار باغ متروکه 1
باغ متروکه 2ترسناک – دلهره‌آورمشهد – طرقبهاتاق فرار باغ متروکه 2
تقاصترسناک – تعاملیمشهد – فکوریاتاق فرار تقاص
تشنه خونترسناکمشهد – کوهسنگیاتاق فرار تشنه خون
ارثیه ابلیسترسناک – تعاملیمشهد – میدان حراتاق فرار ارثیه ابلیس
باغ عجوزهترسناک – هیجانیمشهد – شاندیزاتاق فرار باغ عجوزه
نفس نکشترسناک – دراممشهد – خیابان راهنماییاتاق فرار نفس نکش
آوای خونین 2ترسناک – تعاملیمشهد – قاسم‌آباداتاق فرار آوای خونین 2
قرنطینه مارسیترسناک – دلهره‌آورمشهد – بلوار فکوریاتاق فرار قرنطینه مارسی
آدمخونترسناک – هیجانیمشهد – وکیل‌آباداتاق فرار آدمخون
چرچ (The church)ترسناک – هیجانیمشهد – شهرآرااتاق فرار چرچ
فرزند شیطانترسناک – دلهره‌آورمشهد – قاسم‌آباداتاق فرار فرزند شیطان
صورت چرمیترسناک – تعاملیمشهد – شهرک غرباتاق فرار صورت چرمی
دغنانترسناک – تعاملیمشهد – جلال آل احمداتاق فرار دغنان
کریسمس سیاهجنایی – هیجانیمشهد – رضاشهراتاق فرار کریسمس سیاه
عمارت طبیبترسناک – هیجانیقزوین – چهارراه بازاراتاق فرار عمارت طبیب

محبوب‌تر بودن اتاق‌ فرارهای شروع از مبدا به استناد آمار و ارقام

بررسی دقیق داده‌های آماری نشون می‌ده که اتاق‌ فرارهای شروع از مبدا، به‌طور قابل توجهی محبوبیت بیشتری بین پلیرها دارن. قطعا می‌تونیم بگیم که شروع‌از‌مبدا‌بودن توی طراحی یه بازی اتاق‌ فرار، عامل کلیدی برای جذب و حفظ بازیکنان توی این صنعت پُر‌رقابت محسوب می‌شه.

جمع‌بندی

اتاق فرار شروع از مبدا، مرزهای بازی‌های تعاملیِ نوآور رو جابه‌جا کرده و تجربه‌ای فراتر از یه بازی اسکیپ‌روم معمولی رو ارائه داده. این مدل و سبک جدید، با افزایش هیجان و باورپذیری باعث شده تا اتاق فرار به یه سرگرمی جذاب‌تر و پویاتری تبدیل بشه. به نظر می‌رسه که این نوع بازی توی آینده به تکامل خودش ادامه بده تا شاهد نوآوری‌های بیشتری توی این زمینه باشیم.

اگه شما هم دوست دارید که هیجان و لذت بازی‌های اتاق فرار شروع از مبدا رو تجربه کنید، می‌تونید از طریق سایت اسکیپ زوم (EscapeZoom.ir) که مرجع معرفی و رزرو اتاق فرار و سایر سرگرمی‌های خاص بزرگسالانه، به لیست کامل این سبک از بازی‌ها دسترسی پیدا کنید. شک نکنید که بعد‌از رفتن به این بازی‌ها، سطح توقعتون از اتاق فرار بالاتر می‌ره؛ پس تا دیر نشده، بازی توی اتاق فرارهای شروع از مبدا رو شروع کنید!

نویسنده
 
میثم شرافتیان هستم، حقوق‌خوانده‌ای که عطشش به مطالعه و نوشتن، اجازه نداد به وکالت حتی فکر کند و یک‌راست رفت پی میلی که در کودکی، در کانون پرورش فکری، درست جلوی قفسه‌های کتاب، درونش هوار «انا‌الحق» می‌زد!
به این مقاله امتیاز دهید

آیا این پست برای شما مفید بود؟

امتیاز متوسط 4.8 / 5. تعداد: 61

اولین نفری باشید که رای میدهید.


در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

نظری ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. در صورت ثبت نشانی ایمیل به اشتباه ، نظر شما نمایش داده نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *