بدون دونستن اصطلاحات خاص یه بازی، محاله بتونی توش حرفهای بشی! مخصوصا توی بازی اتاق فرار (اسکیپ روم) که گروهیه و ممکنه هم تیمیهات یه اصطلاحی رو به کار ببرن که معنیشو ندونی. شاید موضوع خیلی مهمی نباشه، اما به هر حال ضایع کنندست، نه؟ تو این مقاله می خوایم یه سری اصطلاحات توپو بهت یاد بدیم تا موقع رفتن به اسکیپ روم، دیگه هیچ مشکلی از این بابت نداشته باشی.
فهرست مطالب
بازیگردان یا گیم مستر (Game Master)
گیم مستر یکی از اصطلاحات اتاق فرار هست که ممکنه خیلی به گوشت بخوره. منظور از گیم مستر یا اپراتور، شخصیه که مسئولیت راهنمایی دادن و چک کردن مداوم گروه بازی رو به عهده داره. گیم مستر توی تموم مدت بازی از طریق دوربینها شما رو چک میکنه و حواسش به همه چیز هست. از کنترل رعایت شدن نکات ایمنی بگیر تا راهنمایی کردن گروه توی معماها و چالشهای سخت.
گیم مستر اتاق فرار، قبل از شروع بازی تمام توضیحاتی که لازم دارید رو به شما ارائه میده. در واقع توضیح سناریوی بازی و یادآوری قوانین و خط قرمزهای اتاق، وظیفه بعدی گیم مستر اسکیپ روم هست.
اینجا بهترین اتاق فرارهای پایتخت جمع شدن:
یادتون نره که حتما به توضیحات گیم مستر درمورد انواع قفلهای بازی و نحوۀ باز کردنشون به دقت گوش بدید. این باعث میشه توی اتاق وقت تلف نشه و سر باز کردن قفلهای خاص، کمتر سوتی بدید!
یکی از مهمترین ویژگیهایی که یه گیم مستر خوب باید داشته باشه، اینه که حواسش کاملا جمع بازیکنها باشه. چون اگه اینطور نباشه، حتی توی بهترین اسکیپ رومها با بهترین دکورها، لحظات بدی برای بازیکنها ساخته میشه. بعضا دیده شده که بازیکنها یه ربع تا نیم ساعت منتظر یه هینت (راهنمایی) از طرف گیم مستر هستن. درحالی که گیم مستر پشت سیستم نیست و بازیکن هم هرچی بالبال بزنه فایدهای نداره.
اکتور یا سوم شخص (Actor)
اگه گذرتون به اتاق فرار ترسناک خورده باشه، حتما به افرادی برخوردین که حین بازی شما رو میترسونن. البته این نوع شخصیتها ممکنه توی همه ژانرها دیده بشن. معمولا هدف این افراد ترسوندن شما و القای حس دلهره و هیجان به بازیکنهاست.
یکی دیگه از اصطلاحات اتاق فرار که باید باهاش آشنا باشید، «اکتور» یا «سوم شخص» یا «آیتم زنده» هست. اکتورها افرادی هستن که در واقع مثل «بازیگر» برای اتاق فرار عمل میکنن.
طبق قوانین و عرف کشور ما، اکتور اتاق فرار حق نداره تماسی با شما داشته باشه. واسه همین شما هم حتیالامکان فاصلهتون رو باهاشون حفظ کنید. حواستون باشه موقعی که چراغها خاموش میشه نباید هیچ حرکتی بکنید چون اکتور داره جابجا میشه و ممکنه بهش برخورد کنید و اتفاقی براتون پیش بیاد!
همونطور که از اسم این شخصیتها پیداست، اکتورها هیچ پدرکشتگیای با شما ندارن! یعنی اگه یکیشون جلوتون ظاهر شد، یهو نزنید پَرپَرش کنید! چون مانع کار اکتورها شدن فقط به بازی خودتون لطمه میزنه و باعث میشه گیممسترها اکتور رو داخل نفرستن یا حتی بازیتون رو متوقف کنن!
هینت یا سرنخ (Hint)
کلمه hint به معنی اشاره یا تذکر هست. اما توی بازی اتاق فرار به معنی «راهنمایی» به کار میره. به عبارت دیگه به پیامها و سرنخهایی که از طرف گیم مستر به بازیکنها انتقال داده میشه، «هینت» گفته میشه.
سیستم هینت دهی توی اسکیپ روم های مختلف، متفاوت هست. نوع این سیستم و وسیله ارتباطی گیم مستر و بازیکنها بستگی به ژانر، دکور و سناریوی اتاق داره. معمولا هینتها از طریق تلفن همراه، بیسیم، کامپیوتر یا آیفون به بازیکنها ارسال میشن. توی بعضی اتاقها مانیتورهایی تعبیه شده که زمان رو به تیم بازی گوشزد میکنه. توی این اتاقها هینت ها روی این مانیتورهای شمارش معکوس نمایش داده میشه.
این نکته خیلی مهمه که سیستم هینت دهی با ژانر و فضای اتاق همخونی داشته باشه. مثلا اگه دکور بازی با محوریت اهرام مصر انجام شده، با مانیتور الکترونیکی هینت داده نشه!
اکثر اتاقها به شما اجازه میدن یه تعداد محدودی (مثلا سه یا چهار) هینت دریافت کنید. البته از همون اول بازی انتظار راهنمایی نداشته باشید. توی یه ربع اول بازی معمولا هینتی داده نمیشه. چون بهتره که شما با فضای اتاق و بازی آشنا بشید و همهجا رو بررسی کنید.
نکته مهم بعدی اینه که اصلا از هینت گرفتن خجالت نکشید. بازیکنهای خفن میدونن چه زمانی باید تقاضای هینت کنن و به بهترین شکل ممکن اونا رو به کار ببرن.
بَک زدن
وقتی یکی از بازیکنها مجبور میشه از یه اتاق برگرده به اتاقهای قبلی که گروه از اونها گذشته، از اصطلاح «بک زدن» استفاده میشه. طراحای بازی از این تکنیک توی اکثر اسکیپ رومها (مخصوصا ژانر ترس) استفاده میکنن. مشخصه که وقتی یه بازیکن به تنهایی به اتاقهای قبلی برمیگرده، اوج ترس و دلهره رو تجربه میکنه.
جامپ اسکیر (Jump Scare)
توی مسیر بازی، یه سری جاها هست که تیم بازی به طور ناگهانی با افکتهایی مواجه میشن که باعث میشه بازیکنا از جاشون بپرن! به این افکتها که عمدتا باعث ترس و وحشت افراد میشه، جامپ اسکیر گفته میشه. ترکیدن اشیا، موزیکها و صداهای ناگهانی، ورود ناگهانی اکتور و تکون خوردن وسیلههای اتاق، از مهمترین جامپ اسکیرهای اتاق فرار هستن.
دُنت تاچ (دست نزنید!)
توی هر اتاق یه سری وسیلهها هست که نباید بهشون دست بزنیم. توی اکثر بازیها این وسایل با برچسب «دنت تاچ» (یا همون دست نزنید) از وسیلههای دیگه جدا شدن. البته اگه وسیلهای برچسب دنت تاچ داشت، دلیل نمیشه اصلا بهش توجه نکنید. مثلا ممکنه با نگاه کردن به یه تابلوی دنت تاچ، بتونید یه سرنخ پیدا کنید.
جمع بندی
توی این مطلب سعی کردیم تا یه سری از اصطلاحات اتاق فرار رو که قبل از بازی باید باهاشون آشنا باشی، برات بگیم. مسلما اگه قبل از رفتن به اسکیپ روم، با نکاتی که توی این مقاله و مقالههای دیگه گفتیم آشنا باشی، میتونی خیلی راحتتر بازی کنی و گروهتو رهبری کنی.
نظری ثبت نشده است